1 mars 2010

Shoppingförlamning som släppt


Under förra veckan var vår landansvariga i Landet och på tisdag besökte hon Parvelns barnhem. Hon skulle då lämna över den snuttefilt vi har köpt åt honom, ta foton och skicka oss en liten rapport som förhoppningsvis innehåller något mer än att han är hemskt söt (även om det naturligtvis värmer mammahjärtat att höra sådant också, men det v e t vi ju redan). Vi skulle till exempel gärna få en uppdatering av längd och vikt, en lite mer utförlig beskrivning av hans personlighet, lite om hur han utvecklats under de 4,5 månader som gått sedan vi fick barnbeskedet. Om han fått vara frisk eller om han varit krasslig, hur han sover, vad han äter - ja, ALLT! Vad som helst! Någonting!

Den landansvariga lovade att höra av sig med något om Parveln och mer information om fortsättningen så snart hon hade möjlighet. Hela förra tisdagen funderade jag på om Parveln hade fått snuttefilten ännu och vad han i så fall tyckte om den. Jag längtade efter mer information om honom och nya bilder så att jag inte kunde koncentrera mig på jobbet. Jag ville åka och hämta honom istället för att leda workshops, rita processkartor och skriva rapporter. Vem bryr sig liksom? Vi har en son på andra sidan jordklotet - hallååååå!?!?!

Och än har vi inte fått den utlovade informationen. Borde hon inte vara tillbaka i Sverige nu?

Nåväl - för att kompensera den uteblivna uppdateringen var vi i fredags (efter mycket ångestframkallande research på nätet) och köpte en bilbarnstol. Så där lite hips vips kändes det som. Vi har även identifierat vilken typ av barnvagn vi är intresserade av, och har lagt in bevakningar för detta på Blocket. Vore gött att få tag på en bättre begagnad eftersom de är löjligt dyra och precis som en bil förlorar i värde direkt du tar den ut ur butiken.

Idag bestämde jag att det var dags att beställa den sedan länge tillbaka färdigresearchade bärselen. Hips vips! Och eftersom jag även är sugen på en bärsjal slängde jag in en efterlysning i ett forum för sjalanvändare. Fick ganska direkt ett svar, så inom kort kanske jag har köpt en sådan också.

Ska även ta tag i ett stort dåligt samvete, nämligen att framkalla de foton vi har fått av Parveln. Förutom de bilder vi har på datorn har vi bara ett framkallat foto på kylskåpet. Har känt mig som världens sämsta mamma för detta eftersom jag vet att många andra framkallar mängder med bilder, har de med sig i väskan på jobbet osv. Jag kan väl kanske ursäktas med den motiveringen att vi inte har framkallat mer än en handfull av de tusentals foton vi har i digital form sedan vi köte den första digitala kameran 2004...

Hur som helst - nu ska jag framkalla och göra ett litet album till handväskan och ska dessutom ta itu med den "När du kom till oss"-bok jag köpte för två år sedan.

Sedan är det trappgrind, potta (nej, Åsa - inte bortglömd! ;-)), leksaker, sängkläder, kläder, salvor och krämer och tvättlappar och schampo pch tvål och tandborste och tandkräm och lite annat som behöver köpas.

Eventuellt en ny bil också ifall jag råkar slå sönder den nuvarande i vredesmod när vi ska prova installera (den tydligen rätt krångliga) bilbarnstolen.

Han behöver fortfarande ett namn också. Idag kom jag på ett som jag var otroligt nöjd med eftersom det är en liten ordvits. Tror dock inte Maken kommer dela uppfattningen om hur suveränt namn det är. :-P

Men nu är vi på G! :)

4 kommentarer:

Ulrica sa...

Så himla spännande! Vi har vårt första (egentligen andra) möte på Kommunen på onsdag om en vecka!

Det ska bli så roligt att få läsa om er resa och följa den extremt spännande fortsättningen... Hoppas ni kommer iväg snart!

Nepalmamma sa...

Härligt att höra!
Grattis också till positiva beskedet ni fått.
Nedräkningen kan börja!

Anonym sa...

Hej

Vill bara tala om att i så fall finns dt fler "dåliga" föräldrar. Jag skrev ut sex bilder och satte i en kub med sex sidor och hade hemma när det var drygt två månader kvar tills vi skulle ha åkt.

För mej var bilderna våra och inget jag gick runt med eller visade upp. Det kan också visa på en god integritet och sund inställning till sin nya familjemedlem. Men som sagt var, jag hade inte heller bilden i handväskan.

Kvarnlyckan

Brummelisa sa...

Att ha bilderna i handvsäkan handlar för mig mest om att jag ska kunna titta lite på Parveln när längtan blir för stor. :)