12 mars 2010

Men är vi förvånade?


Har idag fått veta att vår domstolsprocess har blivit fördröjd eftersom Landet nu kräver helt andra stämplar på handlingarna än de som har gällt de senaste tre åren (enligt en ratificering av Haagkonventionen mellan Landet och Sverige). Granskningsnämnden i Landet vill ha stämplar av svenska UD och Landets ambassad, dvs det som gällde innan det system som har gällt de senaste tre åren.

Det enda vi kan göra nu är vänta till efter påsk på besked om vad man har fattat för prejudicerande beslut om vilka stämplar som krävs. Men jag vet ju redan nu hur det kommer bli. Våra handlingar kommer måsta skickas tillbaka till Sverige, ta en sväng förbi UD och Landets ambassad och sedan tillbaka och SEN kan vi få tid för de hearings som krävs mellan barnhemmet och domstolen för att vi ska utses till legala vårdnadshavare. Det spelar väl i och för sig mindre roll just då eftersom just den biten av processen påstås vara överstökad på ungefär en vecka. Det är ju fördröjningen fram till den 1/4 (då beslutet ska fattas) jag blir så in i helvete irriterad på.

Var tog barnets bästa vägen???

För att inte tala om de väntande föräldrarna som snart går bärsärk...

4 kommentarer:

mamman sa...

Så jävla (ursäkta) onödigt. Alltså. Jamen ni är ju så nära. Hur svårt kan det vara... hur viktigt kan det vara med de nya stämlarna. I bland fattar man inte..

Lycka till i allt elände.

pipeline sa...

Näääääe... det ska ju vara ni till att hamna i alla limbosar adoptivföräldrar kan hamna i. Jag förstår att ni är megasuperduperding-irriterade över saktfärdigheten och att nya "regler" kommer allt eftersom. Vad är den soligaste tidsplanen man kan tänka sig? Resa i maj/juni eller senare?

Usch... jag känner med er.

Unknown sa...

det är ju löjligt!! vilken cirkus.

Hej och Hopp sa...

Nej, men vad jobbigt!!!
Jag förstår om ni blir galna!
När jag väntade på RB blev jag helt knäckt när de ändrade rutiner för postgången i Vietnam och inte längre tillät kurirer utan varje gång handlignarna skulle skickas mellan provins och huvudstad (som var några gånger) så skulle det ta 1-3 veckor fast det gick flygturer 3 ggr/dag...

Så jag förstår er frustration!!!