12 februari 2010

Så kan det också vara


Idag fick jag mejl från den familj jag har kontakt med som fick BB i början av december från samma barnhem, och som fick iväg sina accepthandlingar med vändande post i princip (avdelningen: "Nä, ja' ä' inte bitter).

Hon skrev för att meddela den glada nyheten att de nu hade blivit godkända av Landets adoptionsmyndighet. Jag försökte hålla masken men det gick nog sådär. Min avundsjuka dröp om mitt mejlsvar. Det hela osade betydligt mer "Men vad ROLIGT för er. Verkligen. Jag menar det." än "Åh, vad roligt - GRATTIS!"

Hon bubblade på om hur roligt det skulle vara om vi skulle få åka och hämta våra barn samtidigt osv. Yada yada yada. "Hallåååå? Vi kommer få vänta minst ett halvår till på vårt godkännande så det blir det inget med!" Sa jag inte. Men tänkte.

Efter att ha haft en jobbig vecka med mycket vi-kommer-aldrig-få-hem-ungen-känsla kände jag att detta bara var pricken över i:et. Den härliga fredagskänslan bara dog och jag tänkte att det var gud förbannat att man skulle få detta besked just på en fredag.

Jag funderade ett tag och bestämde mig för att mejla Organisationen för att be om lite fakta. Hur brukade det se ut för tidigare familjer som har inkommit med sina handlingar ungefär samtidigt? Brukade man få godkännandet efter ungefär lika lång tid eller har det kunnat skilja flera månader? Och vad är det som avgör hur lång tid det tar?

Jag var noga med att poängtera att jag inte bad henne sia om hur länge det kunde var kvar för oss, utan bara tala om hur det har sett ut förut. Jag behöver det för att veta vad jag ska förhålla mig till, sa jag. Jag stod inte ut med tanken på att nu börja vänta varje dag på att telefonen skulle ringa med besked om godkännande. Kunde det ta flera månader till ville jag förbereda mig på det värsta.

Vår landansvariga svarade på mitt mejl efter ungefär 1,5 timme. Vi hade också blivit godkända! Hon hade bara inte hunnit ringa oss. Hon hade meddelat den andra familjen eftersom hon ändå mejlade dem i ett annat ärende.

Så ännu en gång hade jag störtat ned i den djupaste avgrunden och sedan fått de mest underbara nyheter - denna gång inom loppet av ett par timmar.

Vi har blivit godkända! Nu ska handlingarna vidare till domstol där vi ska utses till Parvelns vårdnadshavare. Och detta kan ta allt mellan några veckor och många månader. Vi förbereder oss på det senare.

Samtidigt blev jag lite stressad nu. Vi har inte köpt trappgrind, bestämt barnvagn, funderat på vilket rum som ska bli barnrum eller... vi har ju fan inte gjort nånting??!?!?

*nervöööööööööööööööööööööööös*

10 kommentarer:

pipeline sa...

Grattis, vilka underbara nyheter!

Vi har alldeles kommit av oss i inköpsväg. Det blir inget alls handlat mer än duttelidutt, typ tre kalsonger från Lindex för 3 veckor sedan. Barnstol, sittvagn och snuttefiltar lyser med sin frånvaro. Jag har - efter att konsulterat allehanda insatta personer bestämt mig för att det nog blir bra ändå. Men jag kan väl säga som så att just nu tvistar detta hemmet - sedan tre veckor tillbaka - om huruvida vår lille gosse kommer behöva en snuttefilt och om denna egentligen kan inköpas bara sisådär, dvs. utan djupare insikt om vad som gör en snuttefilt till en snuttefilt. Darlingen är emot och jag är för en inköp av något som kan liknas vid snuttefilt. Och därmed rör vi oss inte ur fläcken. Hamna inte där. Börjar någon om er gagga om snuttefiltar så ignorera varandra och köp en tripptrapp istället.

MDB sa...

Grattis! Vad härligt att ha fått godkännande.

Hej och Hopp sa...

Grattis - vad härligt! :-D

Åh hur kan ni hålla er ifrån att handla? Det var det enda som hjälpte under väntan tyckte jag...

Men det blir nog bra hur det än blir ;-)

pipeline - jag köpte så fina snuttar till min dotter - nu använder hon min morgonrock ;-)

Brummelisa sa...

Tack alla. :)

Pipeline: snuttefiltsproblematiken slipper vi nog gå in i någon stor konflikt om - den är redan skickad till Organisationen för att överlämnas till Parveln när den landansvariga åker dit om en dryg vecka.

Men vi räknar kallt med att den kan bli ratad - vet ju att barn ofta vill välja sina snuttefiltar själv och tar någon gammal t-shirt istället för de fina inköpta. :)

Vi ville i alla fall skicka honom nånting och kläder, filt eller leksaker var inte aktuellt eftersom de har svårt att hålla red på dem på barnhemmet. Men en liten snuttefilt kunde funka så så fick det bli.

Vad det gäller övriga inköp så funkar både maken och jag som så att det bara känns konstigt att handla utan att veta att hämtningen är mycket nära. Men nu blev vi lite stressade båda två så nu måste vi nog börja fundera på shopping. Och ta tag i renoveringen av det rum som vi typ hra rivit ner utan att komma vidare. ;-)

Anonym sa...

Glada nyheter! Grattis! Ett steg närmare!
/Maria med AH, E & H

Carola sa...

Vilka härliga nyheter!!! SÅÅÅÅ glad för er skull! Och för parveln som får världens finaste föräldrar <3
Kram

Anonym sa...

underbar söndagsläsning för mig =) Grattis till ytterligare ett framsteg! Hjärtanskramar från Jessica

Anonym sa...

Vilken underbar måndagsläsning! GRATTIS! :-) / Mom2009

Rwandamamman sa...

Grattis! Så roligt och hastigt oväntat! Det är ni värda!!!

Anonym sa...

Åh, tjejen, så vansinnigt, underbart, pirrigt och härligt! Så glad för er skull!!! Jag blir lite orolig dock, för du nämner ingenstans att ni ska/eller har köpt en potta!! ;-)

Kramar
Åsa