9 mars 2009

*MORRRRR*


Jag vill egentligen inte skriva det här inlägget eftersom jag inte vill tänka på kärringen (det nya namnet på hemutredaren), men jag känner att jag liksom är skyldiga er det med tanke på all peppning jag får från er.

Anledningen till fredagens raseri och frosseri var att vi än en gång fick smaka på exakt hur rigid, fyrkantig och stelbent vår hemutredare är.

Vi hade efter mycket vånda bestämt oss för att maken (som en ytterst temporär lösning) skulle ta ett jobb som han har möjlighet att få i Stockholm (närmare 100 mil från vår bostadsort).

Det var verkligen inget lätt beslut att ta - det skulle innebära veckopendling (för dyra pengar) honom, och det var verkigen ingen av oss var särskilt sugna på. Men vi försökte resonera som så att det skulle vara en tillfällig lösning på förhoppningsvis endast ett par månader, i värsta fall ett halvår. Och skulle vi få BB och hinna hämta hem vårt barn innan han har hunnit avveckla Stockholmsjobbet så skulle han helt enkelt ha fått börja med att vara pappaledig. Vi är inte helt världsfrånvända - att vara borta hemifrån delar av, eller hela veckor med ett nyfått adoptivbarn med anknytningsproblemtik kändes inte som någon lyckad lösning.

Hur som helst: vi fokuserar i det här läget på en lösning som skulle innebära ett nytt medgivande - det andra får vi lösa eftersom.

När maken ringde hemutredaren för att höra mer exakt vilket datum nämnden har möte och när hon behöver alla papper så blev svaret att nämnden har möte den 25/3 och hon behöver ha alla papper den 12/3. Det fanns inte utrymme för att få komma in med makens anställningspapper någon dag senare, nej nej.

Och när maken berättade åt henne att vår kontakt på Organisationen hade ställt sig mycket frågande till att arbetslöshet automatiskt innebar att man inte fick något medgivande så svamlade hon på om både det ena och det andra i sina försök att rättfärdiga detta. Hon hävdade bland annat att det nu i den nya handboken "tydligt står att man inte kan få medgivande som arbetslös". Tyvärr hade maken inte läst handboken tidigare utan surfade fram den efter samtalet, och det som står där (s. 94) är något om "faktorer som talar emot eller KAN tala emot lämplighet", och där stod arbetslöshet som en av fyra punkter.

FEL personer att försöka hävda till att det då tydligt står att arbetslöshet innebär diskvalificering för medgivande, säger jag bara...

Blir så jävla irriterad över en massa saker i anslutning till detta: 1) antingen står hon och blåljuger folk upp i ansiktet, kallt räknandes med att de bara accepterar och inte själva har läst handboken, eller så 2) så är hon så inkompetent att formuleringen i handboken för henne betyder att arbetslöshet = inget medgivande. Vet faktiskt inte vilket av det som skulle vara värst. Dessutom: 3) i andra kommuner och för andra hemutredare så innebär texten i handboken detsamma som för oss, dvs att det är upp till hemutredaren att göra en bedömning av HELHETEN utifrån det sunda förnuftet.

Är så in i helvetes jävla satans pissless på denna godtycklighet som vi inte kan göra något som helst åt. När maken fortsatte försöka få henne att förstå att Organisationen ju uppenbarligen ser fall (läs: medgivanden) där någon av föräldrarna är arbetslös, så blev hennes svar något i stil med att "jo, men organisationerna ser ju bara det färdiga resultatet - då har ju vi redan gjort gallringen". Hon kunde fortfarande inte förstå/ville inte lyssna på vad maken sa, nämligen att man i andra kommuner uppenbarligen tolkar handboken på ett annat sätt. För precis som hon själv sade, så har ju de som har kunnat skicka in ett medgivande till Organisationen passerat nålsögat hos familjerätten och blivit godkända. PUCKO!!!

Slutligen - vår favoritkommentar från kärringen (med anledning av att man gör annorlunda i andra kommuner osv): "Ja, vi får ju ofta höra från organisationerna att blablabla, men vi gör ju bara vårt JOBB.". Återigen så fann sig inte maken förrän efter samtalet (han tappade mest talförmågan av raseri under samtalet), men det han borde ha sagt som svar på det är ju: "Ja just det - ni får ofta höra, ja... det är givetvis så att det är alla andra det är fel på??? Det kan inte vara så att ni borde börja ta till er av det ni får höra, och reflektera över era arbetssätt och attityder till de sökande?"

Jag blir så jävla trött på att en sådan inskränkt och inkompetent människa ska få avgöra vårt öde!

Hur som helst - eftersom det skulle ta 3-4 veckor att göra klart med anställningen på Stockholmsföretaget, sammanvägt med att varken jag eller maken alls är sugen på att han ska vara borta hela veckorna, plus att han inte vill ta ett jobb så långt borta med inställningen att han ska ta sig därifrån så snart som möjligt, plus att det kändes som en dålig lösning med tanke på förhoppningsvis framtida adoptivbarn osv, så har vi ikväll haft familjeråd.

Vi är överens om att han ska tacka nej till det jobbet. Det skulle helt enkelt innebära för mycket slitage på oss båda - vi pallar inte detta just nu. Och är det då så att detta innebär att vi inte får nåt nytt medgivande och vi får nöja oss med att vara husse och matte till två katter istället så SO BE IT! Vi vill fan inte bli intvingade i en ohållbar livssituation av en oresonlig sockärring.

Nu kommer maken istället få ett intyg på att han senast den 1/5 kommer börja jobba på ett konstultföretag i stan (exakt när det blir beror på när de får klart med uppdraget). Om kärringen börjar krångla för att han inte har jobb just precis nu, då blir det fanimej tidningarna och Janne Josefsson. Lita på det. Jag har bitit ihop länge nog - jag kommer riva upp himmel och helvete över detta jävla förmynderi och sanslösa svammel.

*morr*




9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ska man säga? Kärring är lite snällt tycker jag! Är det inte dags att er kontakt på organisationen får ringa henne nu? Hoppas i alla fall att hon nöjer sig med er lösning, f-n vore väl annars! Jättevarma styrkekramar!!!

Anonym sa...

Jag blir alleles mållös över era ronder med er hemutredare. Ska det vara så?! Jag hade blivit skogstokig och förmodligen vänt upp och ner på hela världen. Typ ringt hennes chef, Länsstyrelsen, langat iväg utdrag ut handboken och krävt skriftliga svar, bett personerna som skrivit handboken (jag har telefonnumrena någonstans... ) och förhöra dem om detta verkligen var avsikten med skrivelsen i handboken som er utredare hänvisar till. Som lök på laxen hade jag förmodligen kontaktat nämnden för att höra hur de ser på saken. Det hade säkert slutat med att jag stått på ett podium inför nämnden och orerat om min egen förträfflighet och vår utredares oförträfflighet.

Och sedan - när er unge kommit hem hade jag förmodligen varit långsint nog att skriva ett ordentligt klagomål över hur ni hanterats.

Och sedan hade jag antagligen flyttat till en ny kommun om jag ville ha syskon ;-)

Brummelisa sa...

Tyvärr är hon chef för familjerätten så det går inte att gå till hennes chef att klaga....

Jag önskar verkligen att vi hade haft modet att ta till storsläggan, men tyvärr - vi känner inte att det skulle bidra till att hon ändrade åsikt, snarare tvärtom. Jag har en känsla av att vi tjänar mer på att hålla en låg profil. Men jag kommer definitivt inte kunna låta bli att be henne visa var i handboken det tydligt står att arbetslöshet är ett hinder för medgivande. Men det är nog ungefär så långt som vi orkar ta fighten känns det som.

Tror hon är den osäkra typen som kommer känna sig extra tvungen att statuera exempel, visa sin makt och få sista ordet ifall vi blir alltför mycket av en pain in the ass. Och det sparar vi i så fall tills hon har nekat oss medgivande.

Anonym sa...

Jag blir så arg när jag läser din berättelse. Vilken idiot! Det är så otroligt fel att beroende på var man bor så kan samma företeelse tolkas så olika. I vilken annan situation hade det accepterats att det blir så godtyckligt?

Kan ni inte be organisationen kontakta er hemutredare? Och om det inte biter så måste ju hon i sin tur ha en chef, även om denne inte är på familjerätten?

Anonym sa...

Precis som pipeline säger, även jag blir helt mållös. Nä så här får det inte lov att gå till. Det är surt att det är hon som är chefen. Nästa steg är att vara med vid nämndens sammanträde, ev ta med en dokumentation som organisationen kanske skulle kunna skriva åt er. Ta med er handboken till nämnden också. Memorera den innan.

Jag önskar er all lycka i detta hemska.

Anonym sa...

Vilken mardrömssituation, låter ju helt overkligt att en person i hennes roll kan vara så jäkla fyrkantig! Gå till nämndemötet och för er talan. Och det måste ju finnas en högre instans att tala med om hennes agerande. För det är ju verkligen h_e_l_t orimligt att ni inte ska få ett nytt medgivande, pga att din man är utan jobb i några månader under värsta finanskrisen sedan 30-talet!

Full förståelse för att er energi tryter, men så här får det ju bara inte gå till! Ge inte upp!

-Kristin (läser ofta din blogg, men skriver inte själv)

Anonym sa...

Jag har väl inget att tillägga mer än att jag håller med de andra - makalös osmidig människa! Jag förstår också att ni är försiktiga - det är ju skitsvårt när man är helt i händerna på någon på det där viset. Håller tummarna för er !

Anonym sa...

Ja, jösses... Man blir ju mållös! Och vansinnigt sugen på lösgodis :D. Bra att ni fortsätter att kämpa och godkänner hon inte att han senast den 1/5 kommer att ha jobb, ja då tror jag att jag smäller av... Och det hjälper ju ;) Vi har fått båda våra barn utan att jag haft jobb och det har inte sagts ett ord om det! *skickar lite cyberstyrkekramar och tycker att det är förbaskat orättvist*

MammaHella sa...

Jag blir glad när jag läser att du återfått kämpaglöden! Ni får inte stupa på mållinjen!!!! Håll målbilden kvar av er som barnfamilj.

Jag blir också mållös över den hantering ni mött, men jag minns vår sista rond med familjerätten alltför tydligt när vi ansökte om medgivande sist.Jag kan lugnt påstå att jag och maken tog mycket stryk under den tid utredningen pågick och de hittade på fler och fler tokiga ideer om hur utredningen skulle gå till och om hur det skulle vara.Den sista tog ju drygt ett år för att vi och alla barnen skulle kontrolleras noggrannt.

Ge inte upp,snart står ni där med ett nytt medgivande! Kramar till er!