1 mars 2009

Kanske universum försöker säga oss något?


Och en annan sak: det faktum att vår kontakt hos Organisationen höjer kraftigt på ögonbrynen och ifrågasätter hemutredarens inställning angående att vi inte får något medgivande om maken inte har jobb gör ju inte saken bättre.

Inte heller känns det ett dugg bättre när jag läser på t ex FL om andra som har hamnat i samma situation, men där deras hemutredare inte har sett det som något problem. Deras hemutredare har bedömt det som så att personen ifråga kommer få ett nytt jobb inom kort och därför inte sett detta som ett problem för ett nytt medgivande. Vilket ju vi är helt övertygade om är fallet för maken också.

Jag har verkligen hela processen försökt att låta bli att hamna i negativa, icke-konstruktiva funderingar om att det-är-väl-själve-fan-att-just-vi-ska-ha-sån-jävla-otur-hela-tiden, men nu kan jag inte värja mig mot dessa funderingar längre. De är ytterst närvarande varje dag och bidrar till frustration och irritation.

Visst - hemutredarna har ett väldigt stort ansvar, och de vill inte bidra till att placera ett barn i en familj som har undermåliga förhållanden ekonomiskt, emotionellt, materiellt eller något annat. Men känns det verkligen bättre för vår hemutredare att veta att hennes inställning kommer göra att vi efter 15 månaders väntan på BB (de som har fått vänta längst hittills har väntat 16 månader på BB) ska tvingas dra tillbaka vår ansökan från Landet eftersom vi inte får ett förnyat medgivande? Gör det att hon sover bättre om natten än om hon skulle välja att rekommendera oss för ett nytt medgivande trots makens arbetslöshet, med vetskapen om att vi ändå inte kommer få BB förrän han har nytt jobb ändå eftersom Landet inte accepterar att han är utan jobb? Hon skulle alltså enbart medverka till att vi inte måste dra tillbaka vår ansökan och hamna på ruta ett igen.

Skulle det verkligen göra henne så ont att veta att hon inte blir orsaken till att vi kanske förblir barnlösa? Anser hon verkligen att vi inte kan rekommenderas till föräldrar till ett adoptivbarn när maken är arbetslös, när vi ändå inte kommer få något BB förrän han har jobb igen? Det enda hon skulle göra är att tala om för landet att vi fortfarande anses kunna utgöra goda föräldrar till ett adoptivbarn. "Man måste kunna visa på stabila förhållanden" upp my ass...

Vår kontakt hos Organisationen är väldigt go' och visar tydligt att hon finns där för oss. Hon har erbjudit sig att prata med vår hemutredre om vi vill det. Jag avböjde just då (i torsdags) eftersom jag inte vet hur hemutredaren skulle reagera på detta. Vi har som sagt var velat hålla låg profil och stå med mössan i hand - absolut inte ifrågasätta och riskera att hemutredaren får ett horn i sidan till oss.

Men visst måste ju detta bli vårt sista halmstrå om inte maken som genom ett mirakel får ett anställningsbevis snart.

Ibland känner man att det enda som skulle hjälpa mot all ilska, frustration, uppgivenhet vore att få ett riktigt ordentligt Falling Down-bryt och göra revolt mot byråkrati, orättvisor och brist på sunt förnuft. Och efter en idiotisk diskussion med killen som jävlas på hamburgerrestaurangen säga "Nu kommer du att dö i den där löjliga mössan".

Men det gör jag ju inte. Istället funderar jag över om det kanske är dags att inse att universum har försökt säga oss något i snart sex år?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har precis läst dina inlägg, och ja....vad kan sägas.

Ville du skulle veta att jag har läst och tänker på dig/er, men vet inte vad jag skall skriv. Det är så ofattbart.

Bra att organisatione finns om/när det finns läge för det.

Även om den inte hjälper och du inte vet vem jag är så sänder jag dig en stor Bamse kram.

mamman

Anonym sa...

Nu kommer jag kanske med en kontroversiell idé... men med tanke på utredarens totala empatiförmåga....har ni ev ngn som kan fixa ett tillfälligt anställningspapper till er? Ngn släkting vän etc? Bara för stunden? I krig och kärlek är allt tillåtet! Låt inte idioter till hemutredare lägga krokben för er på er väg mot ert barn.

Anonym sa...

Universum scmhuliversum. Det är väl KLART att ni ska bli FÖRÄLDRAR! Upp med hakan nu och hitta en lösning! (jag vet, det är lätt att säga...)Jag håller absolut med Anonym, i kärlek och krig... Det MÅSTE gå, ni är ju så evinnerligt nära nu. *kramar om hårt och håller alla tummar jag har*

/Helena

Anonym sa...

Hej,

Gud, vad allt strular!

Jag tror inte alls att universum försöker säga något. Jag tror att er soctant är otrygg, och hakar upp sig på formuleringarna kring arbete i Soc's nya handbok.

Men det bara måste gå att övertyga henne! Våran soctant försökte en del liknande, men vi tror att hom mest ville testa hur vi hanterade motgångar.

Utan att ha koll på vad din man har för yrke, går det inte att försöka hitta någon tillfällig lösning? Ni har säkert redan tänkt på allt. Men köra taxi, hoppa in på något av bemanningsföretagen, springvicka på något ålderdomshem etc? Bemanningsföretagen tar ju ingen större risk, eftersom man ofta inte får lön när man inte är uthyrd. Däremot får man ett anställningsavtal och ett kryss i rutan i soctantens checklista.

Jag håller alla tummar jag har för er!

Och be organisationen prata med henne i fall ni inte kommer vidare själva, det vore fullkommligt omänskligt om hon får stoppa er nu!

/A

Anonym sa...

Tappa inte sugen nu. Kämpa på och ge inte upp du är ju så nära!! Ett maratonlopp är jobbigast i slutet och detta är ett maratonmaraton...Vi åkte också bort i när vi varken hade tid eller råd för att ladda batterierna. Ta hjälp av organisationen. Är de kloka kan de säkert vara till nytta. Som någon annan här skrev, hur är det med en fuskanställning hos någon kompis?
Kämpa kämpa kämpa!!!!!!