24 april 2010

En liten uppdatering


Det var ett tag sedan, så var ska jag börja?

Här kommer en sammanfattning:

Någon resa den 24:e april blev det inte, och det var inte beroende på askmolnet utan av den enkla anledningen som jag förstod skulle omöjliggöra en så snar resa redan vid första resebeskedet: det fanns nämligen inte en chans att få färdigt Parvelns pass, våra visum och hans visum till det datumet.

Nytt (spikat) datum för ditresa är den 5:e maj och hem ska vi åka den 16:e maj. Och med ska menar jag SKA. Landets visuminstans ger nämligen adoptionsvisum så snävt så det är löjligt. Vårt visum gäller nämligen till och med den 19:e maj. Så nu vill det verkligen till att inte Parveln blir sjuk, att hans pass/visum inte hinner bli klart eller att vi fastnar där på grund av ett askmoln eller något annat som det är typ en chans på miljonen ska inträffa.

Gällande förberedelserna för resan så kan min upplevelse och min stressnivå bäst beskrivas med hjälp av den där mardrömmen ni vet när man packar och packar och packar och egentligen borde ha varit på flygplatsen för länge länge sedan, och man packar lite till men det blir aldrig färdigpackat. Och man tittar på klockan och konstaterar att det är åt helvete för sent för man kommer aldrig att hinna - det är 10 minuter tills planet lyfter. Men man fortsätter i panik packa ändå. Ungefär så känns det.

Jag har gjort att-köpa-, att-göra- och att-packa-listor. Vi har inhandlat, gjort och strukit på listorna men hela tiden dyker nya saker upp. Min nacke och mina axlar är stela och ömmande och jag har haft yrselkänsla i ett par veckor. Jag stressad? NÄÄÄH?

Vi fick ge upp barnvagnsbevakningarna på Blocket och krypa till korset och beställa en sprajtans ny. En jättefin röd Brio Happy. Nu ser jag fram emot att få sätta alla på plats som har könsstereotyper och förutsätter att Parveln är en flicka för att vagnen är röd. Man måste unna sig de små nöjena i tillvaron.

Fast vagnen har ju inte kommit ännu. Den är försenad. Till "någon gång mellan den 17:e och 21:a maj". Jaja, vi kommer nog ha fullt upp med att vara nojiga över om vi har kommit ihåg att mata och byta på Parveln - utflykter i barnvagn ligger nog lite längre bort i föräldrautvecklingen.

Vad mer då... Igår blev jag galen på Försäkringskassans så kallade information om föräldrapenning för oss som adopterar barn. Är maken och jag de enda som tyckte de var fullständiga idioter som under "Hur gör jag för att få föräldrapenning?" skriver så här:

"När du som är gravid besöker MVC får du ett moderskapsintyg. Intyget kan du skicka till FK. Det fungerar som en anmälan om föräldrapenning."

Jaha. Men dåååå så! Idioter!

Jag fick tag på en handläggare via deras chatt och undrade hur vi anmäler FP när vi adopterar. Följande dialog utselade sig:

"Har ni skickat in medgivandet till oss? Det fungerar som anmälan och vi skickar blanketter till er."

"Nej, det är precis det här jag menar - var hittar jag den informationen? Informationen under Adoptera barn behöver nog förtydligas."

"Skriv det gärna under våra synpunkter."

"YOU BET YOUR A** I WILL, IDIOTS!!!" sa jag inte. Utan

"Ok tack, trevlig helg!"

Och sedan skrev jag genast en synpunkt till dem som nog blev mindre välformulerad än vad jag kan prestera om jag vill och är på humör om jag säger som så.

Vad mer...

Nej, nu känner jag mig rätt uttömd faktiskt.

Skicka massör.




7 kommentarer:

Carola sa...

Skulle komma BUMS! Men...jag har ingen bänk längre =(

Brummelisa sa...

Det är lugnt, jag har ändå inte tid att bli masserad. ;-)

Hej och Hopp sa...

och det är samtycket man ska skicka in - inte medgivandet. (så var det i alla fall för mig och det verkar logiskt - att de får veta att det är ett specifikt barn på väg)

Sedan så måste man begära föräldrapenning via en blankett som inte går att skriva ut från nätet utan som måste skickas till en och sedan skickas tillbaka. jag kan säga att med 2 dagar mellan rb och resa så hanns det inte med :-)
Men när jag läser om din stress så är jag tacksam över min ytterst begränsade packningsgrubblingstid!
Lycka till!

Brummelisa sa...

Ja du, Hej och Hopp... jag blir fantamej GALEN och det är en underdrift.

Vi tyckte ju också att det lät märkligt att man skulle skicka in medgivandet eftersom det inte på något sätt bevisar att man faktiskt kommer att få/har ett utsett barn.

Gissa om FK ska få en ny synpunkt. Tror den kommer bli synnerligen syrligt formulerad. Vet bara inte hur jag ska undhålla mig från att kalla dem inkompetenta.

Tack för infon så vi slapp skicka in medgivandet och slösa bort viktiga dagar på att sedan få besked om att det i själva verket är samtycket som ska in.

AAARRRGGH!

pipeline sa...

Jag var fullspäckade av resehormoner och tänkte inte på logiken i att skicka medgivandet inte och samtycket. Alltså skickade jag medgivandet. Det gick alldeles utmärkt. Enligt människan jag pratade med behövdes det för att en "akt" skulle öppnas på mig. Därefter har jag fått hem en himlans massa blanketter där min arbetsgivare ska intyga min inkomst och jag ska ange när jag vill ta ut tillfällig föräldrapeng resp. föräldrapeng. Än har jag inte sett några pengar. Men å andra sidan skickade jag blanketterna för två dagar sedan...

Anonym sa...

Jag har inte varit in här på evigheter... Och OJ, här händer det grejer! GRATTIS till klarad domstol!

Hahaha, jag trodde att det bara var jag som drömde drömmen om att packa i panik och aaaaldrig bli klar :D Skönt att höra att man är normal då ;P

Försäkringskassan... Ja, hu. Jag tror att vi fick prata med 10 personer och få en specialhandläggare innan det löste sig med yngsta sonen... Och då hade vi ju inget märkligt fall utan det borde ha gått på rutin! Men man får alltid känslan av att man är unik när man pratar med dem och att de typ aldrig i livet varit med om en adoption förut...

Jag ska inte stressa dig mer men... 5 maj är ju alldeles snart! Weeee! Det är ju helt fantastiskt!! Jag är så GLAD för er skull så du anar inte! Tänk, om bara en vecka får ni varandra!

Grattiskramar från Ethi

Rwandamamman sa...

Känner igen packa-drömmen. Alltid när man är stressad... Allt kommer att gå bra med resan, vi håller ju tummar allihop här i cyberspace!

Beträffande idiotsvar hos myndigheter fick jag igår spel över följande: ringde Transportstyrelsens växel för att få tag i en specifik namngiven person som jag visste vilket av deras kontor han sitter på: "Nej, det finns ingen med det namnet". Luskar vidare på egen hand och spårar upp karln som visst finns, med namn och plats som jag uppgivit, får hans direktnr och pratar med honom. Tänker sedan göra en god gärning och meddela växeln att han finns och med vilket nummer. Tror någon att de är intresserade? Eller ens kan/vill ta emot informationen? "Nej, det är den aktuella avdelningen som ska anmäla namn och nummer som fattas"