9 juli 2008

Glada nyheter och fantasier


I torsdags fick vi äntligen det besked vi gått och väntat på ett bra tag. Nej, inte BB, era stollar - det är det alldeles för tidigt för.

Men vårt barnhem har äntligen fått sin auktorisation förnyad av Landets statliga myndighet för adoptioner. Deras auktorisation gick ut ett par månader efter vi hade skickat iväg vår ansökan och under den tiden har inga adoptionsärenden kunnat handläggas. Familjer som hade fått BB och väntade på RB har fått bita sig i läppen av frustration medan månaderna har passerat förbi. Precis som att väntan mellan BB och RB för Landet (4-10 månader) inte är nog lång utan dessa extra månader.

Men nu är auktorisationen förnyad och verksamheten kan fortsätta. Vi har fem svenska familjer före oss i tur på BB, och sedan tillkommer ju X antal familjer från övriga världen. Men jag har lyckats snoka upp några av de svenska familjer som väntar på BB från vårt barnhem, så jag kommer kunna ha lite koll på när vi avancerar i listan genom att dessa familjer får BB.

Återigen känns det hela lite mer på riktigt. Inser att det pausläge som inträdde när auktorisationen gick ut nog har bidragit en hel del till känslan av "Jag, förälder? Yeah, right!" som har varit min mest påtagliga känsla de senaste månaderna. Känslan har varit ganska exakt likadan som den vi hade när det såg som mörkast ut och vi trodde att vi inte skulle kunna adoptera överhuvudtaget. Inte samma sorg och frustration givetvis, men definitivt samma luttrade och skeptiska känsla och inställning.

Men nu ska det börja rulla på igen. Jag känner hur jag automatiskt förbereder mig på att bli förälder igen. Nu börjar tankarna på vårt barn pocka på uppmärksamhet igen. Måntros om Parveln är född nu? Eller kommer födas inom kort? Undras om pausen i väntan på ny auktorisation kommer innebära att flera svenska familjer kommer få BB samtidigt eller snabbt efter varandra? Barn har ju antagligen fortsatt att komma in till barnhemmet under tiden, det är bara BB som inte har kunnat ges.

Äh, ingen idé att fantisera. Det blir när det blir.

Inga kommentarer: