13 oktober 2007

Syndabockar och Darwin


Jag letar syndabockar.

Mannen och jag har i ett års tid varit sanslöst irriterade på de senfärdiga hemutredarna, och irritationen växer för varje dag som går. Det är inte bara inbillning från vår sida att vi skulle ha blivit accepterade av Landet och flera andra länder för 7-12 månader sedan. Detta har jag fått bekräftat från vår kontaktperson hos Organisationen. Jag är så förbannad på de sinnesslöa varelserna på familjerätten att jag helt enkelt måste låta bli att tänka på dem och deras sölande. Annars skulle jag (1) bygga upp ännu mer frustration, irritation och andra tärande känslor som inte hjälper mig eller oss ett skvatt, eller (2) bli tvungen att bajsa i en påse och lägga i hemutredarnas brevlådor.

Inget av alternativen känns så speciellt konstruktivt, så jag fokuserar på att tänka på annat.

Som exempelvis hur jävla mycket det stör mig att det verkar vara fler och fler som kan få biobarn som väljer att adoptera. Andra stör sig på att dessa människor verkar slå sig för bröstet och framhäva sin storhet: "VÅRA barn kommer minsann inte bli något andra- eller sistahandsval, de kommer att vara valda i FÖRSTA hand!" (vilket jag inte ens bevärdigar en kommentar). Vissa tendenser till "Vi vill rädda ett barn" finns också hos alldeles för många av dessa adoptionssökande. För er läsare som inte är lika insnöade i adoptionsvärlden som jag är: detta är inte ett ok sätt att resonera när man adopterar. Ett barn ska aldrig behöva känna tacksamhetsskuld för att det har blivit "räddat". Ett barn ska veta att han eller hon var hett efterlängtad för sin egen skull. För att vi ville ha ett barn och för att vi ville bli föräldrar. Inte som ett välgörenhetsprojekt.

Hur upprörande jag än finner denna inställning så är det dock inte detta som stör mig mest just nu.

Nej, jag är på god väg att bygga upp en enorm ilska mot dessa människor eftersom deras storsinta inställning att "ta hand om ett barn som redan finns istället för att sätta fler till världen" innebär att de berövar andra chansen att bli föräldrar.

Återigen: i dagsläget finns det dubbelt så många adoptionssökande i världen som barn tillgängliga för adoption. Jag skulle ha lättare för att acceptera sakernas tillstånd om jag visste att vi konkurrerade (ja, så är det rent krasst) på lika villkor. Men deras val att genomgå en hemutredning, vänta i köer i Sverige och utlandet samt betala för en adoption istället för att göra sin förbannade plikt och kn*lla sig till en unge eller åtta gör att de minskar mina chanser att få bli mamma.

Jag har ingen aning om hur många procent av de som adopterar som faktiskt skulle kunna få biobarn, men jag har en olustig känsla av att detta är början på en trend. Angelina, Madonna och andra "världsförbättrare" smittar av sig.

Ok, kanske är det inte de fertila som väljer att adoptera som ska vara syndabockarna - kanske är det Darwin? Det här bevisar ju nämligen hans tes i kvadrat: de som är fertila kan reproducera sig. Men om de väljer att inte göra det på det sätt de förbanne mig borde utan istället adopterar så räcker de ut tungan och gör lång näsa åt oss två gånger om. Deras val (förutsatt att inte de har saker i läkarintygen som gör det svårare för dem att adoptera) gör att de får bli föräldrar men inte vi.

Jag önskar länderna i sin nu eskalerande kravskärpningshysteri kunde börja med att införa obligatoriskt krav på infertilitetsintyg .

I dagens läge har inte de fertila något i adoptionsköerna att göra, punkt slut.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du har min röst!! :-)

Brummelisa sa...

Hehe, jag misstänkte nästan det. ;) Undras om det bara är du och jag som är bittra haggor eller om det finns fler som känner likadant?

Anonym sa...

Jag förstår hur du känner, men ju fler som önskar adoptera, desto större "efterfrågan" och krav på ökat samarbete. Om fler barnhem i fler länder börjar samarbeta med Sverige (och andra länder) = fler föräldralösa barn kan få föräldrar.

Brummelisa sa...

Förvisso. Men den här bloggen är skriven utifrån ett helt egoistiskt perspektiv, och utgår jag ifrån det perspektivet så är inte vi hjälpta av att organisationerna undersöker möjligheter i nya länder idag.

Det tar åratal innan handlingar kan skickas till ett eventuellt nytt land, och om inte situationen har ändrats drastiskt då så lär vi inte vara speciellt attraktiva som föräldrar då heller.

Vi har hört oss för hos den av de organisationer vi är sökande hos om vi kan komma ifråga som pilotfamiljer till något av de nya länder de har i dagsläget. Svaret är nej. Pilotfamiljer måste ha helt prickfria hälsointyg.

SJÄLVKLART tycker jag också att det är jättebra om fler barn kan få föräldrar. Men det är en helt annan diskussion - jag har medvetet fokuserat på mitt och vårt perspektiv i den här bloggen.

Anonym sa...

Ok. Som sagt, jag förstår hur du känner och jag håller alla tummar för er!

Anonym sa...

Förlåt, ska inte säga att jag förstår hur du känner, för jag har ju inte varit med om din resa, men jag är övertygad om att jag skulle känna på samma sätt.

Brummelisa sa...

Anonym: du behöver INTE be om ursäkt - det är bra att få lite annan input än bara Ja-sägare som Pipeline.... ;-)

Hoppas du fortsätter läsa och kommentera!

Anonym sa...

Haha! Så du tycker jag är en ja-sägare... ;-)

Motstånd är bra. Då får man trimma tankarna och inte bara muttra vidare i sin egen inskränkthet.

Anonym sa...

Känner igen din frustration, även om min inte alls är av samma orsak.
Lycka till i alla fall. (och återigen har jag sett att det faktiskt kan säga både *vips* och *poff* fortare än någon kunnat drömma om)

Brummelisa sa...

Pipeline: Skulle bara kolla så du inte hade somnat till där borta!
:-P

Singeladopt: Ja, det beskedet var verkligen underbart härligt - väntar otåligt på att få höra mer om det fantastiska!

Anonym sa...

Jag kan förstå hur du tänker, men det finns faktiskt andra saker som kan påverka ens val än infertilitet. Vi kan antagligen få biologiska barn, men vi väljer att adoptera ändå av tre anledningar.
Ett: Vi har sjukdomar i släkten som vi inte vill föra vidare till våra barn (trots att vi är friska).
Två: Vi har haft dåliga barndomar båda två. Att ta sig igenom det har gjort oss till starkare och förnuftigare människor än de andra i våra familjer som väljer att ignorera sina problem. Vi vill inte lämna vidare något av det vi föddes med, vi vill lämna vidare de personer vi blivit när vi klarat oss igenom den skit vi fått stå ut med.
Tre: Vi känner inget behov av att skaffa en "knullbebis".

Jag skulle aldrig påstå att jag kommer bli en bättre förälder än du för att jag väljer adoption i "första hand", Aldrig! Men jag vill inte heller ses som en sämre människa/förälder för att jag gjort detta val!

Som sagt, jag förstår din frustration! Det finns tyvärr många som tror att de räddar ett barn när de adopterar. Men det finns faktiskt andra oxå, som verkligen har funderat och tänkt, fram och tillbaka, och fattat sitt beslut på andra grunder än infertilitet.

Hoppas det 'lossnar' för er snart!!!

Brummelisa sa...

Till senaste Anonym: Självklart ser jag inte dig elle rnågon annan som en sämre människa för att ni väljer att adoptera trots att ni (förmodligen) kan få biobarn.

Det var verkligen inte det jag ville säga med mitt inlägg. Jag har länge funderat fram och tillbaka över hur pass mycket av mina "fula tankar" jag ska blotta i bloggen. En del av dem är som sagt var provocerande, och jag vill inte orsaka mer frustration och ilska hos någon annan. Det blir jag inte lyckligare av.

Men jag kom till slut fram till att jag behöver få ut allt det "onda" (i flera bemärkelser) här, så jag kan vara som folk IRL.

Nu vet du vad som finns på den här bloggen och är välkommen åter på egen risk! ;-)

Förstår dock inte vad du menar med punkt två i din kommentar: menar du att den dåliga barndomen berodde på gener eller hur tänker du? Kankse för privat för att gå närmare in på - låt det i så fall vara. Men du satte onekligen myror i huvudet på mig! :-)