19 april 2009

Trött, trött, trött, tröööött!


Nu är Brummelisa trött igen.

Vi behöver mejla Organisationen samt ringa hemutredaren first thing imorgon för att berätta att det inte har blivit något jobb för maken. Konsultuppdragen som VD:n så optimistiskt räknade med skulle vara i land vid det här laget ser vi inte röken av. Inget ont om honom, han vill väldigt gärna ha maken i sin medarbetarstyrka och han trodde han skulle ha fått in ett antal konsultuppdrag till den 20:e april. Så blev det naturligtvis inte. Jag hade onekligen lite sådana vibbar, och ville därför att han skulle skriva anställningsbeviset på ett senare datum för att ge oss lite mer tid. Men han var övertygad om att maken skulle kunna börja jobba hos honom senast imorgon, kanske tidigare.

Vad hade vi trott?

Att saker och ting skulle lösa sig utan att vi skulle behöva känna någon mer ångest, ha magont, sömnsvårigheter osv osv osv? Att vi bara skulle få slappna av, luta oss tillbaka och förväntansfullt börja vänta på samtalet från Organisationen som skulle förändra våra liv för all framtid? Att vi äntligen skulle kunna börja läsa all den litteratur om anknytning och adoption och föräldraskap som vi köpt och ställt i bokhyllan eftersom det känts så avlägset och icke troligt att vi kommer behöva kunskapen? Att vi ännu en gång skulle kunna börja ställa in oss på att vi faktiskt ska bli föräldrar?

Nej, istället måste vi nu först och främst mejla Organisationen och meddela läget för att undvika att vi ska få BB under falska förespeglingar. Här kommer svaret troligtvis bli att vi då måste dra tillbaka vår ansökan eftersom vi nu står på första plats i kön.

Och så måste vi ringa hemutredaren, och med tanke på hennes förmåga till sunt förnuft och medmänskilghet så kommer det förmodligen innebära att hon säger att hon då omedelbart måste dra tillbaka medgivandet. Vilket givetvis inte är något måste, utan en bedömning som varje enskild utredare gör. Och som en annan utredare i en annan kommun skulle ha haft en helt anna syn på. Men om om inte fanns så vore jag astronaut. Eller i alla fall bekymmersfri och lycklig.

Just nu vill jag bara kräkas på hela situtionen. Jag är så helvetiskt less på denna ständiga ångest och oro att jag är redo att göra det som hittills har känt otänkbart med tanke på hur nära vi är: skita i hela adoptionen. Inse oss besegrade, kasta in handduken och äntligen, äntligen, äntligen få lite sinnesro.

Vi kan försöka hitta tillbaka till det liv vi hade innan allt kretsade kring att vi-måste-bli-föräldrar-på-nåt-helvetes-sätt-och-vårt-liv-kommer-inte-vara-komplett-innan-vi-blir-det. Vilket svammel. Vi hade ett väldigt bra liv innan vi fick för oss att ju fler vi är tillsammans, ju gladare vi bli. Vilket praktexempel på att den som gapar efter för mycket osv... I efterhand kan jag förbanna den dag vi inte längre var nöjda med att vara bara två. Eller rättare sagt, vi var fullt nöjda så, men det vore himla mysigt att bli fler. Och sedan kom sex års motgångar och dränerade oss båda på energi och gjorde oss sorgsna, bittra, avundsjuka, trötta, missnöjda. Vi känner inte igen oss själva. Vi vill inte vara så här. Vi har det alldeles för bra för att sådana känslor ska vara de dominerande.

Så nu har vi ju chansen. Maken får möjligheten att fokusera på att i lugn och ro hitta ett jobb utan den extra ångesten över att det på grund av adoptionen skulle ha skett i förrgår. Vi kan på allvar fundera på att flytta av jobbskäl. Vi kan fokusera på att endast ha oss själva att ta hänsyn till och lägga pengar på för resten av våra liv. Planera jorden-runt-resa. Säga "F*ck it!" åt jobb och Sverige och Svenssonliv, ha obegränsat med tid till att utveckla fotograf- och skrivardrömmar. Gärna i ett pittoreskt hus i Provence. Eller varför inte en vingård? Eller bli egna företagare som tillverkare av chokladpraliner och ha möjlighet att jobba häckarna av oss utan att pussla med VAB:ande, dagishämtningar och ständigt dåligt samvete över att vi försummar vårt barn. The world is our oyster.

Varför känns det då inte så?


9 kommentarer:

pipeline sa...

Lilla Gumman, vad jag är ledsen för er skull! Jag vill skriva en protestlista, kanske starta en Facebook motståndsrörelse (fast det kräver förstås att man är med på Facebook) och göra livet surt för alla som gör livet surt för er. Framförallt utredaren. Men jag har faktiskt sänt flera svavelosande tankar till compliance hos Gud. Han borde faktiskt ta tag i den här situationen nu. Om inte det hjälper ringer jag nog Janne Josefsson. Eller Aschberg. Lite skjutjärnsjournalistik kanske sätter fräs på situationen.

Om ni drar tillbaka er ansökan - vad händer då när ni maken får nya Jobbet och ni får ett nytt medgivande? Måste ni starta om helt och hållet från grunden isåfall?

Anonym sa...

Åh jag lider verkligen med er :-( så sorgligt när det är så nära. Finns det ingen möjlighet att ni kan lägga er ansökan på vänt i landet? Jag vet att tex i Bolivia finns det par som nu är gravida som avvaktar med ansökan. Måste det gå så långt att den dras tillbaka? Och vilken skit till hemutredare ni har :-(
Håller alla tummar iaf...
Hanya från FL

Brummelisa sa...

Just NU känns det som att vi inte kommer göra några nya försök till att adoptera om detta skiter sig nu. Någon gång måste man välja att gå vidare eller fortsätta leva ett liv där allt kretsar kring ett slag som ska vinnas till varje pris.

Vi har helt tappat vänta-barn-känslan, vi är tillvaka till administrativt och byråkratiskt krängel och papper osm måste vara i ordning. Man kan bara "vänta barn" så länge på det sättet.

Men det är känslan IDAG. Vem vet hur det känns om några månader.

Men vi har ju en försvårande faktor i och med att så gott som inga länder accepterar mig som förälder, så vi orkar nog inte ge oss in i den tröstlösa processen igen.

Jag ska ju heller inte säga ATT vår hemutredare omedelbart kommer dra tillbaka medgivandet, men vi skulle - baserat på hennes beteende hittills - bli mycket förvånade om det INTE blir så.

Och blir det så så står det utanför vår makt att påverka - bara att gilla läget och ta den skit som livet serverar. Och försöka vända det till något positivt.

Anonym sa...

Kära ni. Jag gråter för att ni möter så många motgångar! Kunde inte livet bara få vara lite lätt för er just nu?!

Jag hoppas utredaren tar sitt förnuft till fånga. Kan ni be någon från organisationen att tala med henne?

Kram! //Maria med AH och E

pipeline sa...

Om du har hicka så är det bara jag som tänker på er. Jag håller mina tummar och tår för att utredaren trots allt visar sig vara en människa.

KRAM!!!

Anonym sa...

Har följt er en tid, med smärta och medkänsla. Dina tidiga inlägg kunde jag ha skrivit själv, kände igen mig så väl. Nu finns inga ord. Det är svårt att förstå att det ska kunna få vara på det här sättet. Att det inte finns rättvisa har vi förstått, men detta?
Stor kram

Anonym sa...

Usch... Ge inte upp!

Jag hoppas verkligen att er hemutredare har fattat att ni visst blir bra föräldrar, även om din man är tillfälligt arbetslös.

I Landet borde det väl ändå gå att vila med ansökan, så att ni inte behöver dra tillbaka ansökan?

Jag lider verkligen med er, önskar det gick att hjälpa till på något vis...

/A

Franka sa...

Åh, fy vad orättvist det är för er. Tycker ni verkar ha haft det kämpigt nog utan att ha detta att tampas med. Ni som var så nära.

Men jag måste få fråga, med risk för att verka helt naiv och blåögd:
Jag vet att det är skyhög arbetslöshet MEN kan inte din make ta vilket jobb som helst under en övergångsperiod; städare, hemtjänstpersonal, diskare eller vad som helst, så att ni slipper få medgivandet och köplatsen indragen? Eller bor ni på en liten ort där inte ens sådana jobb finns?

Hoppas det känns bra, vad ni än bestämmer er för!

Anonym sa...

Vet inte riktigt vad jag skall säga mera än att jag är otroligt ledsen för eran skull. Hoppas verkligen att det till slut löser sig för er. Kram